Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Má Sophiina volba aneb princezna Bojovnice

"Jsem povinen Vám sdělit i všechna možná rizika operace, kterou Vaše dcera dnes podstoupí." Oznamuje mi lékař a já dále slyším jen pojmy jako "rozvrat vnitřního prostředí s fatálním koncem", "tepenné krvácení" či "ruptura tumoru"

Když jsem se dozvěděla, že mé v té době ještě ani ne tříleté dceři, je diagnostikován zhoubný nádor ledviny, zhroutil se mi svět. Pomyslným "údolím stínů smrti" jsem procházela první dny okamžité hospitalizace. Bylo to opravdu temné období pro celou rodinu.

Ale v celém tom neštěstí k nám postupně začaly přicházet i střípky naděje a my věřili, že to zvládneme.

Plán úžasného (nejen) lékařského týmu oddělení dětské onkologie v Brně zněl následovně- První blok chemoterapie po dobu čtyř týdnů, s cílem "zapouzdřit" tumor, nefrektomie (odebrání ledviny pozn.red.) a dle histologického nálezu opět následná chemoterapie.

Drželi jsme se myšlenky na vidinu uzdravení a bojovali. Dcera fyzicky, já psychicky, abychom to všechno ustály. Byla neskutečně statečná a silná!

Po všech předoperačních přípravách nastal očekávaný den. Stále ho mám v živé paměti. A už asi navždy mít budu.

_______________

Ráno přichází sestřička a společně podáváme dceři premedikaci, po které je do pár minut můj malý smíšek, ještě větší smíšek a spolu se bavíme při té "jízdě", kterou si vesele užívá. Jsem trochu nervózní, ale pohled na její očka koulející se sem a tam a nekoordinované pohyby ručiček, které si dělají, co chtějí, nás obě rozesměje natolik, že si ani nevšimnu právě příchozího lékaře.

Představí se, podáme si ruku a vážným hlasem promluví:"Jsem povinen Vám sdělit i všechna možná rizika operace, kterou Vaše dcera dnes podstoupí." Úsměv se mi ihned ztrácí z tváře. Rizika jsou velká a většina z nich končí slovy "fatální konec"... Cítím, že se mi podlamují kolena a dělají se mi mžitky před očima. Je mi zle.

Po té co lékař zmíní všechna možná fakta, pro zmírnění dopadu svých slov řekne vlídným hlasem, že samozřejmě předpokládá úspěšnou operaci, ale zkrátka předpisy nařizují kompletní informovanost. Ovšem že to respektuji, ale k nervozitě se začínají připojovat i sílící obavy podtržené strachem.

Když odejde, lehám si k dceři do postele a zatímco ona se nepřestává chichotat, já jí hladím, objímám, dotýkám se její hebounké tvářičky... "Co jsi moje?" Šeptnu ji do ouška naši frázi, co si denně opakujeme. "Jsem tvoje srdíčko..." odpoví něžně a já si všimnu, jak se jí začínají klížit očka. 

Ukládám ji do nemocniční postýlky, ale sotva usne, přichází sestřička. "Je čas." Oznámí a obě vyvážíme celou postýlku z pokoje. Snažím se být co nejvíce klidná. Sotva vyjedeme ze dveří, dcera procitá a zmateně zvedá hlavičku. "Maminko, kam jedeme?" Ptá se, protože vůbec nemá tušení, co se to děje. "Jedeme na malý výlet." Snažím se odpovědět zvesela, ale bojuji s emocemi. "Maminko, já nechci na výlet, já chci za tebou..." Začíná natahovat do pláče. "Neboj, vždyť jsem tu s tebou." Chytám ji za ruku a i když se opravdu snažím, třepe se mi brada.

Přijíždíme k operačním sálům, sestra zvoní na zvonek. Začínají se mi nekontrolovatelně třepat ruce. Dcera si toho všimne a beze slov na mě tázavě hledí. Dveře se otevřely. Personál v operačním prádle už čeká a sestřička mi nenápadným posunkem ruky ukazuje ať už dál nechodím. Cítím silné chvění už i v nohou.

Sotva postýlka přejede přes práh, dcera sebou škubne a rychle se otočí. "Mami, pojď!" Volá na mě. Stojím. "Sestřičko stůj, musíme počkat na maminku!" Oboří se na sestru. Stojím a klepu se po celém těle. Snažím se křečovitě vytvořit úsměv. "Já za chvilku přijdu zlatíčko." Šeptám, protože mě zradil hlas.

Přes stále otevřené dveře vidím jak odvážejí postýlku po dlouhé chodbě pryč. Dcera jakoby tušila, že není něco v pořádku a začne i přes řádnou medikaci zdatně bojovat. Snaží se postavit na nohy, ale ty kvůli tlumícím lékům neposlouchají. Bojuje dál. Sápe se po železných tyčkách postýlky, padá, ale znova a znova vstává.

"Maminko pomoz mi!" Volá a její hlásek se rozléhá osvícenou sterilní chodbou. Stojím a nemohu ze sebe vydat ani hlásku. Uvnitř křičím a zoufalstvím se tříští každý kousek mojí bytosti.

Seberu všechnu sílu a volám na ni z dálky"Já si pro tebe přijdu! SLIBUJI!!!" Po tvářích mi stékají slzy bezmoci.

Dveře se začnou pomalu zavírat a čas se zpomaluje. Ve zmenšujícím se výhledu zavírajícího se průchodu vidím naposledy její pohled. Díváme se jedna druhé z dáli do očí. Nemá už sílu v nohách,ale nepřestává bojovat. Oslabené prstíky svírající železné tyčky prokluzují, hlavička přepadá neposlušně na jednu a druhou stranu a já slyším její poslední výkřik:" Maminko! Jsem přece tvoje SRDÍČKO...!!!" Prásk!

Dveře se zavřely. Čas se zastavil. 

Cítím nesnesitelný tlak na hrudníku a ostré bodnutí u srdce. Cítím obrovskou bolest. Silnou,drásající, zoufalou bolest. Během jediné vteřiny se mi hlavou řítí desítky, možná stovky myšlenek a destruktivní silou rozežírají poslední zbytky snahy o zachování duševního klidu. "Moje dítě...fatální konec...moje malá holčička...fatální konec...moje srdíčko...fatální konec..."

Najednou pocítím silný nával adrenalinu. Touha a odhodlání rozrazit dveře, sebrat ji do náručí a utéct pryč. Vyběhnout z nemocnice, z města, utéct někam, kde ji nebudu muset opustit, kde ji už nikomu nedám. Ozývá se mateřský pud. Je to něco tak silného, co obyčejnými slovy popsat nejde. Něco daleko většího než slova, ohromnějšího než činy, je to něco tak hlubokého, nevysvětlitelného, znásobeno čistou bezpodmínečnou láskou, co nezná zemské zákony. 

Srdce mi buší jako o závod a mé vnitřní racionální já mě táhne zpátky: "Musíš ji tam nechat. Oni ji chtějí zachránit. Bez operace by se nedožila dalších narozenin...Oni jsou přece její jediná šance na život!"

Zatímco ona bojuje na sále, já svádím svůj vnitřní boj. Svou Sophiinu volbu. Stojím stále na jednom a tom samém místě, topím se ve vlastních slzách a hlasitě vzlykám. "Co když se něco stane a ty budeš žít s tím, že poslední její slova byla volání o pomoc? A ty? Tys nechala zabouchnou dveře?! Hm? Dokážeš s tím žít?!" Ozývá se jeden hlas. "Musíš ji tam nechat! Oni jsou její naděje!" Překřikuje ho druhý.

Spánky mi tepou tak, až mám pocit, že se mi brzy rozskočí hlava, nemůžu to vydržet. Chvění po celém těle přechází v nekontrolovatelný třes. Je mi špatně od žaludku... Nevím co mám dělat! V tom okamžiku se rozběhnu a s tváří zaplavenou slzami utíkám na nejbližší toaletu. Pustím naplno kohoutek, skloním obličej pod tekoucí vodu a nechávám se otupět ledovým přívalem několik dlouhých minut...

                               Když se vrátím na oddělení, úžasné sestřičky mě uklidňují a dodávají sílu. Se spolubydlící maminkou si povídáme a její zkušenosti se synovou operací mi přidávají na víře v úspěšnost výkonu. Čekám, doufám, věřím...

_______________

Ten den mám stále v živé paměti. A navždy už asi budu mít!

A jak to nakonec dopadlo? Moje malá princezna operaci, díky skvělému týmu lékařů a veškerého personálu, zvládla na jedničku, rekonvalescence u ní proběhla až překvapivě rychle a pár dní po návratu domů foukala tři svíčky na svém narozeninovém dortu.

Moje malá princezna Bojovnice, moje SRDÍČKO!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Šárka Podhányiová | středa 16.10.2019 8:01 | karma článku: 31,92 | přečteno: 1272x
  • Další články autora

Šárka Podhányiová

Partnerské etudy aneb bez peněz na rande nelez

"Ženy jsou jako moderní obrazy. Budete-li jim chtít porozumět, nikdy si jich neužijete." Freddie Mercury

6.11.2019 v 8:01 | Karma: 21,45 | Přečteno: 1062x | Diskuse| Ona

Šárka Podhányiová

Kdo "sežere" vyhraje aneb harfa, jednorožec a duha v čokoládě

Tisknu se zády ke zdi a snažím se zklidnit zrychlený dech, který mě spolu se silným tlukotem srdce může prozradit. Slyším je, blíží se...! Přivírám oči a tiše doufám, že si mě nevšimnou a jen proběhnou ven. Nedýchám...

31.10.2019 v 8:01 | Karma: 16,79 | Přečteno: 384x | Diskuse| Ona

Šárka Podhányiová

Selfie rauš aneb bezcitností ku fotečce pouhé

Bez mobilu v dnešní době ani ránu. A pokud jste teenager tak je pro vás stav baterie otázkou celé své vlastní existence a počet čárek na wifi důležitější než cokoliv jiného. A o fotografování za jakoukoliv cenu škoda mluvit...

14.10.2019 v 8:01 | Karma: 23,99 | Přečteno: 597x | Diskuse| Společnost

Šárka Podhányiová

"Vyděržaj pioněr" aneb Jak jsem šla na poštu

"Znáte ten vtip o České poště? Ne? Nevadí, to dojde později..." Vtípků o České poště je pravděpodobně víc než o Chucku Norrisovi. Akorát tedy s tím rozdílem, že ty o poště se povětšinou zakládají na holých faktech. Nebo ne?

11.10.2019 v 8:01 | Karma: 31,57 | Přečteno: 1644x | Diskuse| Zlín

Šárka Podhányiová

Na houby pane Hitchcock, na houby...

A je to konečně tu! Sezona zahájena. Najít nějaký ten hřib, to vždy potěší, vrátit se domů s prázdnou, to nepotěší, ale nenajít nic a to ani cestu domů, tak to je vysloveně jackpot. A co teprve když vám z toho přeskočí?

26.9.2017 v 8:13 | Karma: 9,68 | Přečteno: 326x | Diskuse| Zlín
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Symbol kabaretu Moulin Rouge v troskách. Zřítila se křídla slavného větrného mlýna

25. dubna 2024  8:12

V noci na čtvrtek se v Paříži zřítila křídla větrného mlýnu, který je symbolem kabaretu Moulin...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09

25. dubna 2024  8:08

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

KOMENTÁŘ: Český důchodce, pro vládu nepřítel číslo jedna

25. dubna 2024  7:47

Vláda dokola opakuje, že nebude na důchody pro příští generace a zbankrotujeme. Nic takového...

Arizonští poslanci zrušili 160 let starý zákon, který zakazoval potraty

25. dubna 2024  6:54

Zákonodárci ve Sněmovně reprezentantů v americkém státě Arizona ve čtvrtek schválili zrušení zákona...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 40
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1466x

Seznam rubrik